zondag 2 maart 2014

De Schatkrat

Kinderfeestjes organiseren is voor mij eigenlijk nog vrij nieuw. Want wanneer begin je eigenlijk met zo'n feestjes als je kinderen hebt? Ik dacht altijd dat vanaf het eerste leerjaar wel vroeg genoeg zou zijn, maar al snel kwam ik tot de constatatie dat daar al veel vroeger aan begonnen wordt. En je kan toch moeilijk je eigen kind zo'n speciale dag ontzeggen, dus ja, ik ben er ook maar aan begonnen. En het ligt natuurlijk niet in mijn aard om daar dan gewoon even licht over te gaan: het is en het zal een op en top feestje zijn! Na enkele proeffeestjes is het zelfs zover gekomen dat ik mezelf amateur taarten- en cupcakebakker mag noemen én 4 compleet uitgewerkte themakisten in mijn 'winkeltje' heb staan.


Maar wat zit er nu eigenlijk allemaal in zo'n Schatkrat? Of wat is dat nu eigenlijk een Schatkrat? Wel, een Schatkrat is een themakist die alles bevat om op een eenvoudige manier een leuk feestje te geven. Je vindt er verkleedkledij met de juiste accessoires, denk maar aan vleugels voor de elfen of zwaarden voor de ridders. Elke mama, papa of oma kan gemakkelijk zelf grime gaan aanbrengen met de stencils van Grim'tout. Meestal bevat de krat een groot gezelschapsspel van Haba en steeds enkele rustige kleine activiteiten die geen extra begeleiding vragen, zoals puzzels, aankleedpoppetjes of een visspelletje voor de piraten. De juiste muziek om in de kinderen in de sfeer te brengen kan uiteraard ook niet ontbreken. 
Ik ben vertrokken van het idee dat kinderen nog altijd graag spelen en met kleine dingen zelf heel gemakkelijk creatief kunnen zijn. Een pop-upkasteel, enkele speelpoppetjes en samen met enkele vriendjes of vriendinnetjes kunnen ze hele taferelen verzinnen! Mooi toch!
Bij een feest hoort ook wel steeds iets lekkers: taart, pannenkoeken of mischien wel zelfversierde cupcakes. Dus voorziet zo'n Schatkrat uiteraard ook alles wat nodig is om de perfect aangeklede tafel te voorzien: roze prinsessenborden of stoere ridderkelken, bijpassend bestek, enkele subtiele attributen om de tafel helemaal in thema af te werken. En aangezien een origineel huisgemaakt tafelkleed van De Schatkrat elke tafel volledig tot zijn recht laat komen, heb ik er ook meteen een écht speelhuis van gemaakt: enkele raampjes, een deurtje en de kinderen kunnen meteen onder de tafel wegkruipen in hun eigen elfenhuisje of piratenschip!
Verder is er ook een voorleesboek voor diegenen die dat leuk zouden vinden, decoratie zoals een vlaggenlijn en krijg je op voorhand leuke uitnodigingen die je kan sturen naar de vrienden. Met enkele eenvoudige tips die je terugvindt in het draaiboekje wordt het voor jou als ouder ook een leuk feest: laat de kinderen maar rustig spelen en geniet!










Geen opmerkingen:

Een reactie posten